Die ene klant die niet betaalt

Jij als ondernemer hebt een geweldig leven. Je hebt van datgene wat je het liefste doet je beroep gemaakt. Je produceert of verleent diensten aan klanten die jouw bedrijf weten te vinden. Die klanten betalen op hun beurt de rekeningen weer en daarmee is het kringetje rond. Tenminste; dat zou je denken. In de meeste gevallen is zelfstandig ondernemen niet echt een utopie. Klanten betalen doorgaans wel hun rekeningen – op hun eigen tijd – maar er is altijd nog die ene klant die niet betaalt. Jij ergert je er flink aan, maar je kan er weinig aan doen.

Is een boekhouder de oplossing

Wanneer jij te weinig tijd hebt om de administratie van je bedrijf goed te doen is het de vraag of je misschien personeel moet aantrekken. Je zou een boekhouder kunnen aannemen voor een paar uur per week om de administratie voor jou te doen. Zo’n boekhouder maakt maar parttime deel uit van jouw bedrijf. Het echte hart voor de zaak gevoel is er dan ook niet. Als jij twijfelt om een boekhouder aan te nemen is het interessant om nog even verder te lezen.

Welke delen van de administratie besteed je uit

Je administratie uitbesteden wil soms zeggen dat je alleen maar een klein gedeelte uit handen geeft. Doe dat dan met dat gedeelte wat voor jouw bedrijf het belangrijkste is; de debiteurenadministratie. Daar loopt het immers het vaakste mis, en dat terwijl het jouw bron van inkomsten is. Je debiteurenbeheer uitbesteden is dan ook een heel verstandig idee. Je eigen zaak behoudt het karakter wat voor jou zo belangrijk is. De huisstijl op je facturen blijft zoals deze is. Het mooie is dat jouw toonzetting ook wordt gebruikt wanneer het per ongeluk toch tot een aanmaning komt. Je eigen zaak blijft zo in eigen handen.